— Læst på 3 minutter
Chef, jeg tager lige en pause!
Indholdsfortegnelse:
Men hvor vigtige er pauser egentlig?
Det korte svar er: Exceptionelt vigtige!
Men der er selvfølgelig også et lidt længere svar – ikke meget længere, for det er egentligt ret simpelt. Men før vi tager dig til svaret, så lad os lige gå to skridt tilbage.
Hvis du mærker efter nede i maven, så er det sjælendt hverken morgenmødet eller de mange mails, der skal svares på, inden vi går hjem, som rigtigt har fået dig helt op og ringe. Kaffepausen tages som ofte foran skærmen eller på farten – for ja, du har jo travlt.
Du har ikke tid til pauser, men har du tid til stress?
Medarbejderne er virksomhedens vigtigste ressource. Så hvordan får vi glade og tilfredse medarbejdere – ikke mindst, hvordan bliver vi glade medarbejdere? Det er spørgsmål, som optager mange mennesker ude i virksomhederne, i en tid, hvor flere og flere er fortravlede, og hvor stress er en folkesygdom, som rammer mange.
430.000 danskere, oplever symptomer på alvorlig stress hver dag.
Flere arbejder mange timer og lange dage. Der bliver skåret ned på pauserne, for dem er der selvfølgelig ikke tid til, og man bevæger sig næsten aldrig væk fra skrivebordet. Hjernen arbejder på højtryk, uden mulighed for at sænke farten, eller koble af.
Indbakken vokser, telefonen ringer, børnene skal også hentes, og der roder forresten oder hjemme. Og så gør man det, man altid har gjort – man arbejder hårdere. Men det er langt fra løsningen.
Når vi kører på, presser vi vores krop og sind ud over hvad godt er. Vi bliver mere ufokuserede, fraværende, og trætte – vi bliver stressede. Du gør altså ikke sig selv en tjeneste, ved blot at arbejde hårdere – tværtimod.
Genkender du dig selv, eller måske en kollega i det? I så fald, så er det nu det er tid til at stoppe op. For det er faktisk ret simpelt, vi er nødt til at passe på os selv og hinandens helbred – nu.
Hvordan skal du kunne bidrage dit bedste, når du ikke ér dit bedste?
Der er mange gode løsninger og bud der ude på hvordan man kan forebygge og undgå stress, men den mest åbenlyse løsning, som du ovenikøbet kan tage i brug med det samme, ligger lige foran næsen på dig: hold nu den pause!
Mange opfatter pausen som en hyggelig stund, som man tager sig, når der lige er rum til det, men pauser er langt fra bare for sjov.
Pauser er nemlig for alvor med til at forebygge stress og skabe et bedre arbejdsmiljø.
Spis sammen, se hinanden i øjnene og mærk glæden.
Et godt arbejdsmiljø handler nemlig i høj grad også om at have et fællesskab med kollegaerne. Det er ikke en selvfølge.
Et godt fællesskab kræver en indsats fra alle, og for arbejdspladserne handler det om at skabe nogle gode rammer for, at medarbejderne kan opbygge tættere relationer til hinanden. Som for eksempel ved en frokostordning, der er et naturligt samlingspunkt hver dag.
Men kan en god frokost virkelig være med til at give mindre stress og skabe større arbejdsglæde og fællesskab for medarbejderne?
Frokosten kan i hvert fald være et godt første skridt på vejen.
God smag stimulerer sanserne, et sundt og nærende måltid giver energi, og samvær med kollegaerne giver følelsen af at høre til, som til gengæld motiverer til at give noget tilbage til fællesskabet.
At føle sig som en del af noget større giver ganske enkelt mere velvære, højere kreativitet og bedre produktivitet til glæde og gavn for arbejdspladsen.
Frokostpausen give os mulighed for at trække vejret helt ned i maven og flytte fokus fra det arbejde, der ligger foran os, til de mennesker, som sidder over for os.
En god frokost handler derfor ikke bare om at spise sig mæt, men også om bruge kvalitetstid med menneskerne omkring os, se hinanden i øjnene, og mærke glæden.
Lad os tage frokosten, pausen og fællesskabet tilbage, og minde hinanden om vigtigheden i at holde pauser, at give os tid til hinanden og mærke efter.
- Kategori:
- Sundhed